کانون بازنشستگان

ناحیه امام رضا (ع) فردیس کرج
مشخصات بلاگ

کانون بازنشستگان شهرستان فردیس در ناحیه امام رضا(ع) مستقر می باشد که مسئولیت خدمات دهی به عزیزان پیشکسوت را برعهده دارد

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

رهبر معظم انقلاب حدود ساعت ۱۰ صبح در حرم مطهر امام خمینی (رحمت الله علیه) در جمع بسیار پرشور اقشار مختلف مردم به ایراد سخنرانی  پرداختند ؛ ایشان در ابتدا به مناسبت ایام میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به بیان نکاتی پیرامون آن حضرت پرداختند و سپس به بیان نکاتی پیرامون شخصیت حضرت امام اشاره کردند.

ایشان در قسمت ابتدایی فرمایشات خود فرمودند:

جامعه‌ی تشیع فقط به تاریخ گذشته‌ی خود متکی نیست. چشم به آینده دارد. در سخت‌ترین شرایط یک‌نفر معتقد به مهدویت، دل خالی از امید نمی‌داند. می‌داند که این دوران تاریکی و ظلم، این دوران تسلط ناحق قطعاً سپری خواهد شد.

ایشان در ادامه تصریح کردند:

اعتقاد تشیع به مهدویت به همین‌جا محدود نمی‌شود. این شعله در جوامع شیعی، در قرن‌های گذشته بوده و همچنان وجود خواهد داشت و ان‌شاءالله دوران انتظار منتظران سر خواهد آمد.

ایشان در قسمت دیگری از فرمایشاتشان گفتند:

آنچه امروز عرض می‌کنم درباره‌ی تحریف شخصیت امام رحمه‌الله است.امام را نباید به عنوان صرفاً یک شخصیت محترم تاریخی نگاه کرد. بعضی اینجور می‌خواهند. این غلط است.

امام مظهر عینی حرکت عظیمی است که ملت ایران آغاز کرد و تاریخ خود را متحول کرد. امام بنیان‌گذار یک مکتب فکری و سیاسی و اجتماعی است.

شخصیت اصلی امام در تحقق آیه‌ی «و جاهدوا فی الله حق جهاده» است. امام با آن زمینه‌های برجسته‌‌ی علمی وارد میدان مجاهدت فی سبیل الله شد و تا آخر عمر خود ادامه داد.

دو کار بزرگ و بی‌سابقه در تاریخ کشور ما به‌وسیله‌ی امام تحقق پیدا کرد. یکی برانداختن بنای سلطنت موروثی ظالمانه و غیرعاقلانه کار بزرگ دوم، ایجاد یک حکومت و نظام براساس اسلام بود، که این هم بعد از صدر اسلام در تاریخ کل اسلام بی‌سابقه بود.

ایشان سپس به تبیین مکتب  فکری امام راحل پرداختند و فرمودند:

منظومه‌ی فکری امام دارای خصوصیات کامل یک “مکتب فکری و اجتماعی و سیاسی” است. اولاً متکی بر جهان‌بینی توحید است.

ثانیاً این مکتب، زنده و پویا و پرتحرک و عملیاتی بود. مثل بعضی تئوری‌سازی‌های روشنفکرانه نبود که در بحث حرف‌های قشنگی است، اما در عمل کارآیی ندارد. منطق، فکر و راه امام، عملیاتی بود. به همین دلیل هم پیروز شد و پیش رفت.

حضرت آیت الله خامنه ای در خصوص تحریف شخصیت حضرت امام فرمودند:

خطر تحریف امام، به عنوان یک هشدار باید در گوش مسئولان، صاحب‌نظران انقلاب، شاگردان قدیمی امام و علاقه‌مندان این راه باشد.

در داخل هم بعضی شخصیت امام را تحریف می‌کردند. آنها حتی در زمان حیات امام، حرفی که به نظرشان پسندیده بود به امام نسبت می‌دادند/ بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته، حتی تا آنجا که امام را به صورت یک آدم لیبرال معرفی می‌کنند.

ایشان درخصوص اصول حضرت امام فرمودند:

یکی از اصول امام، اثبات اسلام ناب محمدی (ص) و نفی اسلام آمریکایی است/ اسلام آخوندهای درباری، اسلام داعشی و اسلام بی‌تفاوت در برابر جنایات صهیونیسم و آمریکا و چشم‌دوخته به قدرت‌های بزرگ، همه سر در یک آخور دارند. از نظر امام همه‌ی اینها مردودند.

پیرو امام باید مرزبندی داشته باشد هم با اسلام متحجر، هم با اسلام سکولار.

یکی دیگر از اصول امام اعتماد به صدق وعده‌ی الهی، و بی اعتمادی به قدرت‌های مستکبر است/ این که امام به مستکبرین، هیچ اعتمادی و اعتقادی نداشت، این موجب می‌شد به وعده‌های آنها اعتنایی نکند/ ما در قضایای جاری خود داریم لمس می‌کنیم که نمی‌شود به وعده‌ی مستکبرین و حرف‌های جلسه‌ی خصوصی‌شان اعتماد کرد.



منبع: مهم ترین محور بیانات رهبر معظم انقلاب در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) | پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۳۳
پنجشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۲۹ ب.ظ

سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)

سالگرد ارتحال

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۹
چهارشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۲۵ ب.ظ

میلاد منحی عالم بشریت

میلاد امام زمان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۵
شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۴۹ ب.ظ

سالروز آزادسازی خرمشهر

مسجد جامع خرمشهر، قلب شهر بود که می‌تپید و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود. مسجد جامع خرمشهر، مادری بود که فرزندان خویش را زیر بال و پر گرفته بود و در بی‌پناهی پناه داده بود و تا بود مظهر ماندن و استقامت بود و آنگاه نیز که خرمشهر به اشغال متجاوزان در‌آمد و مدافعان ناگزیر شدند که به آن سوی شط خرمشهر کوچ کنند باز هم مسجد جامع، مظهر همه آن آرزوهایی بود که جز در پازپس‌گیری شهر برآورده نمی‌شد. مسجد جامع، همه خرمشهر بود.

خرمشهر از همان آغاز، خونین‌شهر شده بود. خرمشهر خونین ‌شهر شده بود تا طلعت حقیقت از افق غربت و مظلومیت رزم‌آوران و بسیجیان غرقه در خون ظاهر شود. و مگر آن طلعت را جز از منظر این آفاق می‌توان نگریست؟ آنان در غربت جنگیدند و با مظلومیت به شهادت رسیدند و پیکرهاشان زیر شنی تانکهای شیطان تکه تکه شد و به آب و باد و خاک و آتش پیوست. اما… راز خون آشکار شد. راز خون را جز شهدا درنمی‌یابند. گردش خون در رگهای زندگی شیرین است اما ریختن آن در پای محبوب، شیرین‌تر است؛ و نگو شیرین‌تر، بگو بسیار بسیار شیرین‌تر است.

راز خون در آنجاست که همه حیات به خون وابسته است. اگر خون یعنی همه حیات… و از ترک این وابستگی دشوارتر هیچ نیست پس، بیشترین از آن کسی است که دست به دشوارترین عمل بزند. راز خون در آنجاست که محبوب خود را به کسی می‌بخشد که این راز را دریابد. آن کس که لذت این سوختن را چشید در این ماندن و بودن جز ملالت و افسردگی هیچ نمی‌یابد.

 

آنان را که از مرگ می‌ترسند از کربلا می‌رانند. مردان مرد، جنگاوران عرصه جهادند که راه حقیقت وجود انسان را از میان هاویه آتش جسته‌اند. آنان ترس را مغلوب کرده‌اند تا فتوت آشکار شود و راه فنا را به آنان بیاموزد.

آنان را که از مرگ می‌ترسند از کربلا می‌رانند. وقتی که کار آن همه دشوار شد که ماندن در خرمشهر معنای شهادت گرفت، هنگام آن بود که شبی عاشورایی برپا شود و کربلائیان پای در آزمونی دشوار بگذارند…

کربلا مستقر عشاق است و شهید سید محمد علی جهان‌آرا چنین کرد تا جز شایستگان کسی در آن استقرار نیابد. شایستگان، آنانند که قلبشان را عشق تا آنجا آکنده است که ترس از مرگ، جایی برای ماندن ندارد. شایستگان جاودانند؛ حکمرانان جزایر سرسبز اقیانوس بی‌انتهای نور نور که پرتوی از آن همه کهکشانهای آسمان دوم را روشنی بخشیده است. منبع.irib.ir


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۴۹
جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۳:۰۰ ب.ظ

پیامدهای ضعف بصیرت سیاسی

مقدمه

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یکی از مهم ترین و بزرگ ترین پشتوانه انقلاب اسلامی و در عین حال از دستاوردهای مقدس آن می باشد. این نهاد مقدس که محل تجمع انسانهای مؤمن و مخلص برای خدمتگزاری به اسلام و انقلاب اسلامی می باشد از بدو تأسیس تاکنون، تحولات عظیمی را در صحنه های داخلی، منطقه ای و بین المللی رقم زده است. تاریخ گذشته سپاه پاسداران پُر است از رشادتها، شجاعتها و ولایتمداری که آن را سرآمد همه نیروهای نظامی دنیا کرده است. این صفات بی بدیل باعث شد که امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی، از آن اینگونه یاد بفرمایند: »شما (پاسداران) مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ در صحنه نبرد و تاریخ مصوّر انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سپر حوادث این کشورید، شما یادگاران و همسنگران و فرماندهان و مسئولان بیداردلانی بوده اید که امروز در قرارگاه محضر حق مأوا گزیده اند.«{. . روزنامه جمهوری اسلامی، 27 / 6 / 1367. .}

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی سه دهه انقلاب اسلامی فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و شایستگی خویش را در تمام این مدت در جهت پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی نشان داده است. یقیناً این گونه افتخارات منوط به استمرار آن، مایه افتخار است. به همین خاطر مقام معظم رهبری، حضرت آیةاللَّه العظمی خامنه ای همواره به حفظ این روحیه برای مصون ماندن سپاه سفارش فرموده و اعلام داشته اند که »این خصوصیات را برای خودمان نگه داریم، اگر نگه داشتیم این افتخار برای ما می ماند و اگر نگه نداشتیم این افتخار نمی ماند.« سپاه که در دامن ارزشهای اصیل انقلابی و اسلامی و بصیرت و{. . مقام معظم رهبری، شهریور 1383 به نقل از پرچمداران عزّت، تهران، نمایندگی ولی فقیه سپاه، 1383. .}

 آمادگی شکل گرفت، رشد و نمود پیدا کرد، مدیون بصیرت سیاسی و معنویت است.

 امروز که دشمنان انقلاب اسلامی به صورتهای مختلف و حق به جانب، عزمشان را در نابودی انقلاب اسلامی جزم کرده اند، آگاهی و بصیرت سیاسی برادران پاسدار باید به مراتب نسبت به گذشته بیشتر باشد؛ چرا که در صف مقدم دفاع همه جانبه از دستاوردهای انقلاب اسلامی قرار داشته و آگاهی و بصیرت سیاسی آنها می تواند الگوی خوبی برای دیگران باشد. از همین رو است که سکاندار امین و وفادار به اسلام ناب در همین رابطه می فرمایند: »اهل بصیرت باشید، باید هوشمندانه، آگاهانه از خدا هم کمک بخواهید و بیندیشید، روی مسائل فکر کنید و تصمیم بگیرد و صبر و ایستادگی و استقامت در میدان جنگ نظامی خیلی آسان تر از استقامت در مقابل جاذبه هاست. عزیزان من بصیرت رإ؛ 00

/ دست کم نگیرید، از بصیرت خودتان و اولادتان صرف نظر نکنید.«{. . محمدهادی مهتدی و حسین شیداییان، رهنمود و انتظار، قم، مرکز تحقیقات اسلامی، بی تا، ص 139. .}

 بنابراین در صورت ضعف بصیرت سیاسی در سپاه، خدای نکرده ضربات جبران ناپذیری دامن گیر آن می گردد که انقلاب اسلامی اولین ضرر کننده آن خواهد بود. به لحاظ اهمیت موضوع است که در این نوشتار سعی شده آسیب های احتمالی از جهت ضعف بصیرت سیاسی بیان گردد تا همه ما متنبه شده، در این دام گرفتار نشویم که یقیناً ناخشنودی خدا و خوشحالی دشمنان خدا را به همراه خواهد داشت. سؤال اساسی در این مقاله این است که بی بصیرتی یا ضعف بصیرت سیاسی چه پیامدهایی دارد؟ همچنین سؤالاتی چون: منظور از بصیرت سیاسی چیست؟ در قرآن و روایات ما چه تأکیدی بر آن شده است؟ مصادیق کسانی که دارای بصیرت سیاسی بوده اند، کدامند؟ و بی بصیرتها چه کسانی بوده اند؟ مورد بررسی قرار می گیرد. ابتداء بحثی پیرامون بصیرت سیاسی خواهیم داشت و سپس به آثار و نتایج ضعف بصیرت سیاسی اشاره خواهیم کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۵:۰۰

. تشکیل سپاه

 انقلاب اسلامی ایران به دلیل تاثیرگذاری و قدرت الهام بخشی آن یک انقلاب منحصر به فرد دینی در جهان امروز است. توان تاثیرگذاری بالای آن بر مهندسی فرهنگی افکار عمومی و قدرت الهام بخشی آن با پشتوانه اسلام اهل بیت(ع) موقعیت ویژه ای را برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد کرده است. بر این اساس انقلاب اسلامی با ماهیت دینی و شعارها و گفتمان مکتبی خود و در مواجهه با تهدیدات ابرقدرتهای شرق و غرب سلطه گر که انقلاب اسلامی را مانع جدی سلطه و جهان گشایی در سراسر جهان می بینند، جمهوری اسلامی به نهادهایی نیازمند است که بتواند نیازهای انقلاب را در زمینه های گوناگون خصوصا در برابر هجمه های دشمنان داخلی و خارجی پاسخ دهند.

 یکی از دستاوردهای ارزشمند و مهم انقلاب اسلامی، تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان بنیانگذار نظام اسلامی است. نهادی که انگیزه تشکیل آن حفاظت و صیانت از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

 راهبرد بی ثبات سازی، آشوب آفرینی و برپایی غائله ها و فتنه ها و نیز حرکت های تجزیه طلبانه در طول سه دهه گذشته همواره در دستور کار آمریکایی ها و دیگر دشمنان جمهوری اسلامی بوده است و سپاه بر اساس رسالت پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن، هر عرصه ای از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی که بر اساس تهدیدات سخت، نیمه سخت و نرم به خطر بیفتد، عملا خود را موظف به دفاع و مقابله با آن می داند.

 حضرت امام خمینی(ره) در تأثیر و نقش سپاه فرمودند: »اگر سپاه نبود، کشور هم نبود.«

 این توصیف، نه از باب تعارف و مبالغه -که حضرت امام(ره) از این شائبه ها مبرّا بودند- بلکه با عنایت به نقشی است که از اولین روزهای ولادت این نهاد، در سخت ترین شرایط و روزهای بحرانی اوایل انقلاب، به عهده پاسداران قرار گرفت و از این آزمون ها، موفق و سربلند بیرون آمدند. این نقش آفرینی تا امروز هم ادامه یافته است. به فرموده حضرت امام(ره):

 سپاه پاسداران که رکنی بزرگ در پیروزی انقلاب اسلامی است، با اقتدا به مولای خود سید مظلومان علیه السلام، نجات بخش ملت ایران و اسلام عزیز از شبهای تاریک و ظلمانی ستمشاهی بوده و در پاسداری از انقلاب و هدفهای آن عاملی مؤثر و رکنی رکین بوده و هست.

 نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به حق از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود.

 من سپاه پاسداران را بسیار عزیز و گرامی می دارم؛ چشم من به شماست، شما هیچ سابقه ای جز سابقه اسلامی ندارید.

 من به طور جداً و اکید می گویم که انقلاب و جمهوری اسلامی و نهاد مقدس سپاه پاسداران اسلامی که به حق از بزرگ ترین سنگرهای دفاع از ارزش های الهی نظام ما بوده و خواهد بود، به وجود یکایک شما (پاسداران) نیازمند است.

 همچنین مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا در این باره می فرمایند:

 سپاه پاسداران در سایه روحیه انقلابی و معنویتی که از سرچشمه جوشان دل منور و روح مصفای آن امام عارفان و قدوه صالحان پیوسته می جوشید و بیش از همه، جوانان رزمنده و خالص سپاه و بسیج را سیراب می کرد، توانست نقش تعیین کننده ای را در دفع حمله ایادی استکبار به جمهوری اسلامی ایفا کند و در کنار ارتش و با به کارگیری بسیج مردمی، درس تلخی به دشمنان اسلام بدهد و حفظ استمرار نظام جمهوری اسلامی را تضمین کند....

 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که مولود مبارک انقلاب اسلامی است، در همه جهان پس از صدر اسلام پدیده بی سابقه ای است. این پدیده در حقیقت، مظهر عینی و مجسمی است برای شعارهای انقلاب اسلامی، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرتهای بزرگ با سلاح اتکال به خدا، شعار ایستادگی در مقابل همه قدرتهای بزرگ با سلاح اتکال به خدا، شعار غلبه خون بر شمشیر و شعار حرکت برای نجات مستضعفان و از همین رو است که سلطه های بزرگ در سراسر جهان با چشم انزجار و نفرت، بدین پدیده الهی می نگرند چنانکه به انقلاب اسلامی.

 سپاه پاسداران نور چشم و عضو اصلی انقلاب است، چرا که از بطن انقلاب روییده، رشد کرده و رو به کمال است.

 برجستگی سپاه، در همراهی »سلحشوری نظامی« با »خلوص معنوی« بوده و همه موفقیت ها از هماهنگی این دو ناشی شده است و این عنصر اصلی که صفت مجاهدان جلیل القدر صدر اسلام و پایه گذاران افتخارات تاریخی اسلام است، همواره باید در سپاه پاسداران حفظ شود.

 1 - 1. چگونگی تشکیل سپاه

 در نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 بنا به فرمان حضرت امام خمینی (قدس سرّه) به جوانان غیور و انقلابی ایران اسلامی عده ای از دلسوختگان راستین و{. . فکر تشکیل نیرویی برای انقلاب، از قبل از پیروزی انقلاب، مطرح بود. اولین کسی که آن را مطرح کرد مرحوم شهید محمد منتظری بود. هنوز امام به ایران نیامده بود. ایشان یک روز به مدرسه رفاه رفته و به دوستان می گوید که باید یک نیرو برای انقلاب تشکیل بدهیم. تک تک می گوید. می گوید انقلاب در حال پیروزی است؛ امام هم در تدارک سفر به ایران است؛ ارتش نیز مورد اطمینان نیست. انقلاب یک نیروی محافظ می خواهد. ایشان عنوان »گارد ملی« را مطرح می کند و می گوید که باید گارد ملی تشکیل بدهیم. اما با پیروزی انقلاب این فکر رفته رفته تقویت شد. تا این که احتمالا نهم اسفند 1357 در مدرسه علوی مرحوم شهید بهشتی، جلوی پله های مدرسه علوی محسن رفیقدوست را صدا می کند. مرحوم شهید مطهری، آقای هاشمی رفسنجانی، مقام معظم رهبری و آقای موسوی اردبیلی نیز حضور دارند. می گویند الان آقای لاهوتی حکم تشکیل سپاه را زیر نظر دولت موقت از امام(ره) گرفته اند. به ایشان می گویند برو به سپاه در پادگان عباس آباد. آقایان محسن سازگارا، حسن جعفری، علی فرزین، ضرابی، صباغیان، تهرانچی و دانش منفرد آنجا باشند. روی کاغذی می نویسند سپاه پاسداران تشکیل شد. و زیر آن نامهایشان را می نویسند. دانش منفرد به عنوان فرمانده سپاه پاسداران انتخاب میشود. رفیقدوست مسوول تدارکات، بشارتی مسوول اطلاعات، مرتضی الویری مسوول روابط عمومی میشود. بقیه هم به ترتیب پست هایی میگیرند. از دولت موقت هم آقای صباغیان آنجا باشند و در حکم امام تاکید شده است که سپاه زیر نظر آنها است. سپاه تشکیل می شود. ساختمان اداره چهارم ساواک را به آنها میدهند.اینجا ساختمان اول سپاه می شود. بعد ثبت نام آغاز می گردد. در حکمی که امام به آقای لاهوتی نوشته بودند، تاکید می شود شما موظف هستید سپاه پاسداران را تشکیل دهید. در حکم اولیه امام اسم سپاه وجود داشت. آقای محمد غرضی می آید و مسوول عملیات می شود. حکم امام که قرائت می شود، در اکثر نقاط مملکت نیروهایی تحت عنوان سپاه تشکیل میشود که بعدها با تلاش بسیار و تشکیل واحد هماهنگی امور استان ها سپاه کم کم یکپارچه می شود. همزمان با تشکیل سپاه ابوشریف هم تشکیلات مشابهی در پادگان جمشیدیه ایجاد کرده است و مرحوم شهید محمد منتظری هم در محل گارد دانشگاه ها مشابه کارهای آنها را انجام می دهند. در 14 اسفند 57، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از ادغام هفت سازمان مسلح قبل از انقلاب، تشکیل میشود. آنها در ساختمان سپهبدکیا در خیابان دکتر شریعتی حضور دارند. آقای محمد غرضی، جلال الدین فارسی و بنی صدر از حاضرین هستند. سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی مسلح بودند، کاری شبیه سپاه پاسداران انجام می دادند. بعد از چند روز جلسه ای تشکیل می شود و همه آنها دعوت می گردند. بالاخره توافق می کنند که در هم ادغام شوند. آقای هاشمی از شورای انقلاب مامور رسیدگی میشوند. آقای جواد منصوری به فرماندهی انتخاب میشود. ابوشریف مسوول عملیات می شود و پادگان ولی عصر را راه می اندازد. دولت موقت اصلا به ایشان عنایتی ندارد. اولین پولی که به آنهامی دهند 20 میلیون تومان است. در شهریور 58 نیز صدمیلیون تومان به آنها می دهند.

 برگرفته از: www.agahsazi.com گفتگو با محسن رفیقدوست با عنوان: پدر موشکی ایران .}

 پیروان صدیق ولایت فقیه گرد هم جمع آمدند، و نهاد مقدس سپاه را پی ریزی کردند.

 شاید در آن روزهای نخست که هدف سپاه را پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن مطرح می کردند، تصور نمی رفت که چه مسئولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده ی این تشکیلات تازه تأسیس خواهد بود؛ اما از آنجا که محرک حضور در این نهاد، خدمت بی شائبه به انقلاب اسلامی و اطاعت محض و عاشقانه ازمقام والای ولایت فقیه بود سپاه به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه، خویشتن را برای هر نوع مأموریت محوله آماده کرده بودند.

 امام (قدس سره) در دوم اردیبهشت سال 1358 طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت.

 شورای انقلاب با تصویب اساسنامه ای در 9 ماده و 9 تبصره، در تاریخ 2 اردیبهشت 1358، وظایف این نهاد را در 11 بند مشخص و تشکیلات آن را معین کرد.

 2 - 1. وظایف سپاه در بدو تشکیل

 شورای فرماندهی در اطلاعیه 16 اردیبهشت 1358 وظایف کلی سپاه را به شرح زیر اعلام کرد:

 1. کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و کنترل، تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب.

 2. مبارزه مسلحانه علیه جریان های مسلحانه ضد انقلاب.

 3. دفاع در برابر حملات و اشغالگری های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور.

 4. همکاری و هماهنگی مؤثر با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مطابق آیین نامه های مربوطه.

 5. تربیت و آموزش اخلاقی، ایدئولوژیکی - سیاسی و نظامی کادرهای سپاه.

 6. کمک در اجرای دستورات انقلاب اسلامی و دادگستری دولت جمهوی اسلامی.

 7. حمایت از نهضت های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفین جهانی تحت نظارت رهبری انقلاب.

 8. مشورت و استفاده از نیروهای انسانی و تخصصی سپاه به هنگام بروز بلایا و حوادث غیر مترقبه و کمک به پیشبرد طرح های عمرانی دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور استفاده هر چه بیشتر از نیروی پاسداران.

 مجلس خبرگان بررسی نهایی قانون اساسی، در تاریخ 30 مهر 1358، با توجه و تأکید بر نقش سپاه پاسداران، بر تداوم این نقش در اصل یکصد و پنجاهم صحه گذارد و سپاه{. . اصل 150 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در نخستین روزهای پیروزی این انقلاب تشکیل شد، برای ادامه نقش خود در نگهبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن پا برجا می ماند. حدود وظایف و قلمرو مسئولیت این سپاه در رابطه با وظایف و قلمرو مسئولیت نیروهای مسلح دیگر با تأکید بر همکاری و هماهنگی برادرانه میان آنها به وسیله قانون تعیین می شود. .}

 پاسداران را به عنوان میثاق ملی - قانون اساسی - جایگاه ویژه بخشید.

 مجلس شورای اسلامی، پس از بررسی های کارشناسانه و اعمال نظرات شورای نگهبان، در تاریخ 15 شهریور 1361، اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تصویب کرد که در تاریخ 18 مهر 1361 عدم مغایرت آن با موازین شرع و قانون اساسی از طرف شورای نگهبان اعلام گردید. متعاقب آن، ریاست اولین دوره مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی، آن را به دولت ابلاغ کرد و از سوی آقای میر حسین موسوی، نخست وزیر به سپاه پاسداران ابلاغ شد.

 در 26 شهریور سال 1364، حضرت امام خمینی(ره)، فرماندهی معظم کل قوا، در فرمان تاریخی خود تجهیز سپاه پاسداران به سه نیروی زمینی، دریایی و هوایی را تصریح{. . بسم الله الرحمن الرحیم

 جناب آقای محسن رضایی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 باتوجه به اینکه در اصل 150 قانون اساسی سپاه در نگهبانی از انقلاب و دستاوردهای آن تصریح شده است و نظر به اینکه انجام این نقش بدون آمادگی کامل سپاه از جهت تجهیزات و آرایش جنگی و فنون دریایی، زمینی و هوایی امکان پذیر نیست، شما مأموریت دارید، هرچه سریع تر سپاه پاسداران را مجهز به نیروهای زمینی، هوایی و دریایی قوی نمایید تا در موارد لازم با همکاری و هماهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مرزهای زمینی، دریایی و هوایی کشور حفاظت نمایند. روح الله الموسوی الخمینی. پی نوشت: صحیفه امام، ج 19، ص . 386}

 نمودند، که این امر نقطه عطفی در سازمان و مأموریت های سپاه بود!

 در سال 69 به فرمان مقام معظم رهبری، به نیروی مقاومت بسیج و قدس توسعه یافت{. . سال 1369، نیروی مقاومت بسیج در تحقق بخشیدن به ارتش بیست میلیونی و نیروی قدس جهت حمایت از نهضت های اسلامی، با تصویب مقام معظم رهبری به سازمان سپاه افزوده شد و پنج نیروی زمینی، هوایی، دریایی، مقاومت و قدس، ساز و کار اصلی تشکیلات سپاه شدند. .}

 و مسئولیت های بیشتری را در عرصه پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی نقش آفرینی نمود.

 قانون سپاه نیز با توجه به تدابیر و رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مورد بررسی قرار گرفت و در تاریخ 21 مهر 1370 تصویب و با تأیید شورای نگهبان در تاریخ 24 مهر 1370 توسط ستاد فرماندهی کل قوا به سپاه ابلاغ گردید. این قانون مشتمل بر دویست و سی و پنج ماده و دویست و شش تبصره می باشد.

 سپاه در دوران تشکیل، صرفاً نیروی شهری به حساب می آمد که با توجه به شرایط خاص در جامعه و پراکندگی قوای انتظامی، مأموریت حفظ نظم و امنیت عمومی را عهده دار شده بود.

 در آن روزها، عده ی پیوستگان به سپاه اندک بود و اکثر علاقه مندان به انقلاب جذب تشکیلات و نهادهای دیگر شده بودند عمدتاً در کمیته های انقلاب اسلامی به پاسداری از انقلاب برخاسته و سعی در صیانت آن داشتند.

 اما تعداد کم این عده سپاهیان پرانگیزه، نقطه ضعف محسوب نشد و عموم برادران سپاهی گوش به فرمان حضرت امام (قدس سره) و آماده اجرای فرامین ولی فقیه بودند.

 اگر چه سپاه هویتی نظامی دارد ولی، نظامی گری در واقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی و مردمی است.

 سپاه نهادی در جهت پیاده کردن اهداف و آرمان های والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سال روز ولادت سالار شهیدان به نام روز پاسدار از این جهت است که سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد که حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه و آله - برپا شده است و داعیه تحقق نسبی آن را در جهان امروزی دارد و دامنه این آرمان تا زمان حکومت عدل جهانی امام مهدی »عج« نیز گسترده است و بدین لحاظ دارای آرمان های مکتبی، انسانی و جهان شمول است که باید همیشه حرکت خود را بدان سوی جهت دهد.

 از طرف دیگر ایثار و فداکاری برای حفظ نظام اسلامی و دستاوردها و اصول آن، آرمانی است که سپاه با درس آموزی از حماسه حسینی، آن را خط مشی اصلی خود قرار داده است. از این نگاه، سپاه، حسینی و عاشورایی است و همواره آماده است برای حفظ نظام و حکومت اسلام ناب محمدی - صلی الله علیه وآله- فداکاری کند و با تمام هستی خود در نگهبانی از آن، بکوشد.

 سپاه همچون حضرت اباالفضل العباس - علیه السلام - که مطیع محض رهبر و امام خویش بود و به منزله بازوی امام حسین علیه السلام محسوب می شد، بازوی مقام معظم ولایت می باشد. تحقق این هویت مکتبی و آرمان الهی، بدون ارتباط با مقام ولایت، امری ناشدنی است. سپاه با این پشتوانه عظیم الهی و مکتبی، به اضافه نیروی انسانی مخلص، فداکار، آگاه، معتقد و متعهد به مبانی اسلامی، مکتب وولایت با بهره گیری از سال ها تجربه، تخصص و بینش فنی، امروز به صورت مجموعه ای چون »بنیان مرصوص« است که انقلاب و نظام اسلامی را مانند دژی نفوذ ناپذیر در بر گرفته و از هر خطر و توطئه ای مصونیت می بخشد. و اکنون سپاه با سه بعد بسیار قوی معنوی، نظامی و علمی، تحقق بخش امر خدای تعالی در قرآن است که فرموده:

 وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطعْتُمْ مِنْ قوّةٍ و مِنْ رُباطِ الْخَیلِ تُرْهَبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکمْ....  (انفال: 60)

 هر چه می توانید برای مقابله با دشمن آماده کنید و تجهیز شوید تا بدین وسیله دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانید و....

 سپاه با چنین بنیه معنوی و مادی، چشم اندازی بس روشن پیش رو دارد که عبارت از حفظ نظام مقدس و کشور و نیز تلاش و زمینه سازی برای حکومت بزرگ و منجی بشریت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه می باشد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۵۶
جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۳۶ ب.ظ

الحاقیۀ بیمه‌نامۀ شخص‌ثالث

الحاقیۀ بیمه‌نامۀ شخص‌ثالث و حوادث راننده برای بیمه‌گذاران شرکت بیمۀ‌کوثر به‌صورت اینترنتی صادر می‌شود. 

بر اساس گزارش مدیر بیمه‌های اتومبیل بیمۀ‌کوثر؛ بیمه‌گذاران با مراجعه به سایت شرکت به‌نشانی www.kowsarinsurance.ir و کلیک بر روی تصویر چاپ الحاقیۀ ثالث94 یا بنر صدور الحاقیۀ افزایش تعهدات بیمه‌نامۀ شخص ثالث اتومبیل یا مراجعه به‌نشانی www.kowsarinsurance.ir/EstelamCarPrintElhSales می‌توانند الحاقیه را رؤیت و پرینت آن را دریافت کنند.

مسعود یوسفی خبرداد: الحاقیۀ شخص‌ثالث و حوادث راننده (فوت و نقص‌عضو رانندۀ مقصر حادثه) برای تمامی بیمه‌گذارانی که بیمه‌نامۀ آن‌ها دارای تعهدات ثالث جانی 2میلیارد ریال و ثالث مالی 50میلیون ریال و فوت و نقص عضو رانندۀ مقصر حادثه 2میلیارد ریال می‌باشد، به‌صورت گروهی و رایگان صادر می‌شود.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۹۴ ، ۱۴:۳۶